Korona ja lukutaito

30.03.2020

Viime viikolla aloin kirjoittaa tätä tekstiä viidesti. Yritin löytää järkevän ja maltillisen tulokulman, joka pyrkisi tarkastelemaan sitä, miten ihminen, jolla on heikko lukutaito selvää koronan käynnistämästä informaatiotulvasta. Mietin terveystiedon lukutaitoa ja miten COVID-19 haastaa sen. Terveystiedon lukutaidolla viitataan yksilön kykyyn lukea, ymmärtää, kommunikoida ja hyödyntää terveyteen liittyvää informaatiota. Tähän liittyy myös kyky tulkita numeerista terveyteen liittyvää tietoa.

Suomen Akatemian rahoittamassa CogAHealth-hankkeessa Oulun yliopistossa tutkitaan, mitkä tai ketkä ovat nuorista luotettavia tiedonlähteitä sekä auktoriteetteja terveysviestinnässä. Tutkijoiden mukaan kavereiden mielipiteillä voi olla suuri merkitys nuorelle, kun hän tekee terveyteen liittyviä ratkaisuja. Tiedolla, johon hän nojautuu ei välttämättä ole mitään lääketieteellistä näyttöä, mutta siitä huolimatta nuori uskoo auktoriteettiaan ja sitä, että tämä jakama informaatio edistää terveyttä ja hyvinvointia. Tutkija Anna-Maija Huhta tarkastelee hankkeessa terveystiedosta b/vloggaavia henkilöitä ja millä tavoin nämä tuottavat sisältöä kanavilleen. Kuka tavoittaa nuoren ja kenet nuori lopulta valitsee auktoriteetikseen, kun vaihtoehtoina ovat opettaja, b/vloggaaja tai kaveri? Suomessa onkin havahduttu tilanteeseen ja valtioneuvosto on kutsunut sosiaalisen median influensserit jakamaan tietoa koronasta.

Näyttää siltä, että nyt jos koska tarvitaan kriittistä monilukutaitoa. Omaa terveystiedon lukutaitoani ainakin ollut koituksella parin viime viikon aikana. Aamuisen olen katsonut käyrää, jonka huippu pitäisi saada laskemaa sekä ihmetellyt lukuja sairastuneista ja taudin leviämisestä. Olen lukenut toimenpiteistä, joihin eri maissa on ryhdytty. Olen kuunnellut keskusteluja laumaimmuniteetista, sairaanhoidon kapasiteetista ja kilpajuoksusta rokotteen kehittämisessä. Twitteristä vilisee informaatiota maailmalta ja parhaimmillaan kukoistaa tilannehuumori, joka keventää päivää. Olen kuitenkin uskonut ohjeita ja pysynyt kotona, välttänyt muita ihmisiä, pessyt käteni karheiksi ja uskon, että kun vain näin toimin, niin virus pakenee.

Niin hullua kuin se onkin, niin näyttää siltä, että koronatilanne antaa lisää pontta Lukemattomat mahdollisuudet -hankkeelle. Hankkeen tavoite, löytää keino parantaa nuorten aikuisten heikkoa lukutaitoa, osuu täsmäiskuna juuri tähän aikaan, jolloin somen helppoheikit jakavat huttua kauniisti pakattuna.

Kirjoittaja: Ritva Hyttinen, Turun ammattikorkeakoulu