Lukemattomat mahdollisuudet kiittää ja kumartaa
Lukemattomat mahdollisuudet -hanke syntyi, kun havahduimme siihen, että Suomessa on suuri joukko aikuisia, joiden lukutaito on heikko, mutta yhteiskunnassa ei ole tahoa, joka tarjoaisi tukea tilanteen kohentamiseksi. Väitän, että kun Lukemattomat starttasi 1.9.2018, niin emme ymmärtäneet, miten merkittävään asiaan olimme tarttumassa ja miten aikuisten lukutaito tulisi nousemaan yhteiskunnallisille agendoille muutamaa vuotta myöhemmin. Ensinnäkin vuonna 2020 Lukukeskus päivitti 10 faktaa lukemisesta –tietopaketin, johon nostettiin ensimmäisen kerran mukaan myös aikuisväestö ja aikuisten heikko lukutaito. Toiseksi vuoden 2021 alussa ryhdyttiin kokoamaan Kansallista lukutaitostrategiaa, joka tähtää ”kaikenikäisten lukutaidon kehittämiseen jatkuvan oppimisen mukaisesti” ja lisäksi strategiaan nostetaan toimenpiteitä ”joilla edistetään lukutaitoa tukevia paikallisia rakenteita, kuten kirjastopalveluiden saatavuutta”.
Lukemattomien isona tavoitteena oli lisätä ymmärrystä lukemisesta ja lukemaan tottumattomuudesta sekä kehittää yleisen kirjaston osaamista ja palveluita niin, että kirjasto houkuttaisi käyttäjikseen myös ihmisiä, joille lukeminen on etäistä. Tulokset on koottu Lukulux-käsikirjaan ja siellä jokainen voi käydä arviomassa, saavuttiko hanke asetetut tavoitteet. Meillä hanketoimijoilla ei ole epäilystä, että tavoitteet saavutettiin ja paljon enemmän, mitä indikoi se, että hankkeen tulokset ovat juurtuneet syvälle käytännön multaan. Yksi signaali tästä on keväällä 2020 käynnistynyt Sitran hanke Kirjastoista kansanvallan foorumeita, jossa hyödynnetään hankkeessa testatut ja Lukuluxiin kootut taidelähtöiset työmenetelmät. Lukemattomat mahdollisuudet hankkeen työtä sävytti jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen, yhtälailla virheliikkeet kuin onnistumiset, mutta myös kyllästyminen jatkuvaan liikkeellä oloon ja lopulta kaipuu takaisin raiteille.
Hienoa hanketta on tukenut suuri joukko ihmisiä, ja erityisesti lukemattomat kiittää kirjastolaisia, sillä te mahdollistitte käytännön kehittämistyön ja toimintojen juurtumisen. Lukemattomien rinnalla on kulkenut lukuisa määrä eri alojen opiskelijoita ja asiantuntijoita, tutkijoita, opettajia, ohjaajia, sosiaalitoimijoita, kumppanihankkeita jne., joista jokainen on auttanut hanketta kohti maalia. Kuitenkin suurin kiitos kuuluu sille lähes 450 aikuisen joukolle, jolle lukeminen on etäistä, mutta joka siitä huolimatta tuli mukaan, auttoi meitä näkemään selkeämmin ja ymmärtämään paremmin.
Kirjoittaja: Ritva Hyttinen, Turun ammattikorkeakoulu