Seinäjoen lukuohjaajakoulutuksen vieraskynä: Lukuohjaus innostaa lukemiseen matalalla kynnyksellä

05.02.2021

Omassa tutussa työpaikassa kirjaston seinien sisäpuolella on helppoa työskennellä. Kirjastoon on mieluista kutsua vierailijoita ja siellä on helppo kohdata ihmisiä ja ryhmiä, sillä tutussa ympäristössä on turvallista toimia ja olo on itsevarma. Lukemattomat mahdollisuudet -hankkeen järjestämässä lukuohjaajakoulutuksessa oli tehtävänä koota oma lukuohjausryhmä lukemaan tottumattomista nuorista aikuisista ja saada heitä motivoitua lukemisesta. Koska lukuohjaukseen osallistumisesta haluttiin tehdä mahdollisimman helppoa, kirjastolaiset lähtivätkin ulos kirjastoista tapaamaan ohjattavaa lukuohjausryhmää heille tuttuihin ja turvallisiin toimintaympäristöihin.

Tehtävää aloitellessa jännitystä oli ilmassa, sillä aluksi ei ollut tarkkaa tietoa millaisia kokemuksia ja ennakkoasenteita ohjattavan ryhmän osallistujilla on entuudestaan lukemisesta ja kirjaston käytöstä. Lisäksi oloni lukuohjaajana ei ollut vielä kovinkaan itsevarma. Ensimmäistä tapaamista ei kuulunut käsikirjoittaa valmiiksi, vaan tapaamisessa oli tarkoitus kohdata lukuohjausryhmän osallistujien kanssa rennosti, avoimesti keskustellen ja luottamusta luoden. Ensimmäisessä tapaamisessa ei ollut tavoitteena puhua kirjoista tai kirjastoista välttämättä lainkaan.

Lukuohjausryhmäni osallistujilla oli aiempia kokemuksia kirjaston käytöstä, vaikka ahkeria kirjastonkäyttäjiä he eivät enää olleetkaan. Koska heillä oli kokemuksia kirjastoista, uskaltauduin antaa heille tehtävän, jossa he muistelivat omia positiivisia muistojaan kirjastoista ja lukemisesta. Oli mahtava kuulla, kuinka he innostuivat jakamaan omia lapsuuden ja nuoruuden lämpimiä ja hauskojakin kirjastokokemuksiaan. Tapaamisissamme halusin käydä paljon vapaata ajatusten vaihtoa heille tärkeistä asioista, jonka ohella keskustelimme myös kirjoista ja lukemisesta sopivissa määrin. Toin esille, millaisia palveluja kirjastoilla oli jo olemassa heitä varten, mutta koin tärkeäksi kuunnella millaisia toiveita heillä on kirjaston palveluja parantamaan. Halusin, että heille jäisi hyviä muistoja tapaamisistamme, jonka vuoksi panostin alun ja lopun positiivisiin harjoituksiin ja tehtäviin, vaikka välillä keskustelimmekin hankalammistakin asioista.

Vaikka ryhmän kokoaminen, kontaktit ja ensimmäinen tapaaminen jännittikin paljon, olen iloinen, että lähdin koulutukseen mukaan. Oman ryhmän ohjaaminen, osallistujien kanssa käydyt keskustelut ja heiltä saamani palaute oli äärimmäisen tärkeää ja palkitsevaa. Lukuohjaajakoulutuksen monipuolinen opetus, luennoitsijat ja tehtävät havahduttivat entisestään työn tärkeyteen ja innostavat jatkamaan lukuohjaustyötä. Ilolla ja aidosti kohdaten.

 

Kirjoittaja: Liisa Leponiemi