Palveluita kehittämässä - osallistavasti ja mielenkiintolähtöisesti

27.10.2020

Lukemattomat-hankkeessa mielenkiintolähtöisten palvelujen kehittämisen lähtökohtana on ollut varmistaa, että palvelut ovat asiakaslähtöisiä, kehitetty osallistavasti sidosryhmät huomioiden, saavutettavia ja palvelut eivät leimaa asiakkaita. Palveluiden saavutettavuus tarkoittaa sitä, että palvelut ovat helposti käytettävissä, niitä on helppo lähestyä ja ne edistävät yhdenvertaisuutta.

Lukemattomat-hanke on edennyt mielenkiintolähtöisten palvelujen kehittämisessä kolmanteen ja toiseksi viimeiseen vaiheeseen. Kolmannen vaiheen tavoitteena on testata valmiita palvelukonsepteja potentiaalisten asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa ja jatkokehittää palvelukonseptia eteenpäin saadun palautteen pohjalta. Ideana on kerätä havaintoja ja palautetta – mikä toimii hyvin ja on kiinnostavaa, mitä pitäisi vielä kehittää? Tämän vaiheen tuotoksena on testattu ja jatkokehitetty palvelukonsepti, joka voidaan ottaa pilotoitavaksi todelliseen toimintaympäristöön. Osa palveluista on jo osa kirjaston palveluvalikoimaa.

Testattavia palvelukonsepteja on yhteensä 12. Palvelukonseptit ovat joko kokonaan uusia tai olemassa olevia, kohderyhmän kanssa yhdessä päivitettyjä palvelukonsepteja. Palvelukonseptit ovat kehitetty sellaisiksi, että ne paitsi puhuttelevat kohderyhmää, myös kirjaston olemassa olevat asiakkaat voivat niistä hyötyä. Helposti lukemisen hankaluudesta tai heikosta lukutaidosta puhuttaessa, syitä ja ratkaisuja lähdetään hakemaan kohderyhmästä itsestään. Tällöin toimenpiteet ja palvelut voidaan helposti kohdentaa liian korjaaviksi.

Heikosti tai vähän lukeva ei tavoittele välttämättä hyvää lukutaitoa vaan etsii vapaa-ajan tekemistä tai on kiinnostunut tietystä ilmiöstä tai asiasta. Tällöin lukemisen vahvistuminen tulee sivutuotteena, mielenkiintolähtöisesti. Palvelukonseptien testaamisessa ja kohderyhmän haastatteluissa nousi vahvasti esille se, että vähän tai heikosti lukeva ei juuri arvosta hyvää lukutaitoa – lukeminen on kuin matematiikka, ei nähdä missä sitä tarvitsee tulevaisuudessa. Nämä havainnot ja oivallukset, ymmärrys kohderyhmän asenteista ja arvoista, ovat olleet suunnittelun lähtökohtana palvelukonseptien kehittämisessä.

 

 

Lukemattomat-hankkeessa kehitettiin Lukemaan innostamisen korttipakka, joka on kirjastoammattilaisille suunnattu työkalu. Lukemaan innostamisen korttipakka on nimensä mukaisesti pakallinen innostavia ideoita lukemisen edistämiseen. Pakka sisältää käytännönläheisiä ja helposti käyttöönotettavia menetelmiä osallistamiseen, sidosryhmäyhteistyöhön ja lukemaan innostamiseen -helposti selailtavassa ja mukana kulkevassa muodossa. Korttipakka löytyy osoitteessa lukulux.fi.

 

Kirjoittaja: Riikka Kulmala, Turun ammattikorkeakoulu