Mitäpä jos ET lukisi?

24.01.2019
Lukirasti koulutus ja oppimisen apuvälineitä Seinäjoella

Meillä on sinulle pieni haaste. Mitäpä jos et lukisi?

Kuulostaako helpolta? Ehkä. Ehkä ei. Mutta mitäpä, jos todella et lukisi mitään? Kuinka pitkään luulet, että kykenisit olemaan vapaana ja välittämättä ympärilläsi olevista kirjaimista, sanoista ja lauseista. Siis lukematta yhtään mitään. Ei vain kirjoja tai lehtiä, vaan kaikkea tekstimuotoista viestintää ympärilläsi. Tekstiviestejä, liikennemerkkejä, sähköposteja, verkkosivuja, kylttejä, ohjetekstejä, tuoteselosteista, lomakkeita, television tekstitystä, reseptejä, mitä tahansa missä on tekstiä.

Lukemattomat –hankkeessa tartumme nuorten aikuisten heikkoon lukutaitoon, mutta ymmärtääksemme aihetta rakennamme ensin pohjaa lukemattomien maailmaan tutustuen. Me lukevat, aikaamme seuraavat aikuiset tiedämme kyllä, että lukutaidosta ollaan huolissaan. Tiedämme, että lukeminen on haaste yhä useammalle. Kirjoihin ja lehtiin ei tartuta, tekstejä ei tuoteta esimerkiksi siksi, että kirjaimet ovat vihollisia, jotka vaanivat hyppivinä kirjaimina, karkaavina riveinä, käsittämättöminä kirjainyhdistelminä, väsymisenä ja turhautumisen tunteina. Hankkeessa tunnemme lukemisen esteitä, tiedämme oppimisvaikeuksista, tunnistamme asenteita ja tiedostamme ajankäytön haasteet syinä lukemiseen käytetyn ajan vähenemiselle. Tiedämme jo paljon, luemme aiheesta lisää kasvattaaksemme tietojamme ja lisätäksemme ymmärrystä. Ja paino nimenomaan sanalla luemme lisää. Luemme, koska olemme jo vahvoja lukijoita, joille laajojen tekstikokonaisuuksien ja tutkimustiedon omaksuminen ei ole ongelma.

Mutta tuoko aiheesta lukeminen meille ymmärryksen siitä, miltä heikko lukutaito tuntuu? Voimmeko juuri sitä taitoa käyttämällä, minkä haasteista luemme, tavoittaa tarvittavan ymmärryksen? Käsitämmekö, kuinka moneen arkipäivän asiaan heikko lukutaito heijastuu tai kykenemmekö asettumaan sellaisen henkilön asemaan, jolle jo arkipäivän tekstit ovat mörkö.

Meillä on siis sinulle haaste. Mitäpä jos et lukisi? Yritä. Kun huomenna heräät, laske, kuinka pitkään pystyt olemaan lukematta mitään. Kuinka pitkälle selviät? Minuutti, puoli tuntia, tunti, puoli päivää, vuorokausi. Haasta perhe, kaverit tai työporukka mukaan. Vertailkaa, kuinka pitkään lukemattomuus onnistuu. Toivon mukaan samalla havahdut siihen, miten ulkopuoliseksi tekstimaailman ulkopuolella elävä voi jäädä. Lukemattomuuden haastetta voit jakaa eteenpäin muun muassa Room to Read järjestön videohaasteen kautta.

Lukemattoman asemaan asettumisessa auttavat esimerkiksi erilaiset verkosta löytyvät testit, joita hankkeessa testataan ahkerasti paremman ymmärryksen saavuttamiseksi. Kokemuksellista lähestymistapaa lukemisen haasteisiin etsittiin tällä viikolla Seinäjoella myös Joensuun erilaiset oppijat ry:n opastuksella Lukirastien merkeissä. Kyseessä on kouluihin ja kirjastoihin soveltuva toiminnallinen menetelmä, jossa opetellaan ja kokeillaan käytännössä erilaisia oppimisen tekniikoita ja apuvälineitä. Rasteista on hyötyä kaikille oppijoille, mutta erityisesti heille, jotka kokevat haasteita oppimisessa. Lukemattomat –hankkeen Seinäjoen toimijoilta vahva suositus Lukirasteihin ja niihin liittyvään Seinäjoen kaupunginkirjaston AVI-hankkeeseen tutustumiseen.

 

Oppimisen apuvälineitä Seinäjoen Lukirasti koulutuksessa

 

Kirjoittaja: Satu Salmela, Seinäjoen ammattikorkeakoulu