Aikuisten lukutaitoon liittyviä artikkeleita, tutkimuksia, kirjallisuutta ja muuta aineistoa

 

Geourgiou, G.K. & Das, J.P. (2018) Direct and indirect effects of executive function on reading comprehension in young adults. Journal of Research in Reading 41 (2).

Guthrie, J.T. Wigfield, A. & VonSecker, C. (2000) Effects of Integrated Instruction on Motivation and Strategy Use in Reading. Journal of Educational Psychology 92 (2).

Guthrie, J.T., Solomon, A. & Rinehart, J.M. (1997) Engagement in reading for young adolescents. Journal of Adolescent & Adult Literacy 40 (6).

Kaakinen, J. K. (2006) Lukeminen ja työmuisti. Teoksessa Hämäläinen, H. (toim.) Mieli ja aivot: Kognitiivisen neurotieteen oppikirja. Turku: Turun yliopisto, kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.

Koivisto, M. (2006) Johdatus muistin ja tarkkaavaisuuden käsitteisiin. Teoksessa Hämäläinen, H. (toim.) Mieli ja aivot: Kognitiivisen neurotieteen oppikirja. Turku: Turun yliopisto, kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.

Lupo, S. M. Strong, J. Z. & Conradi Smith, K. (2018) Struggle is not a bad word: misconceptions and recommendations about readers struggling with difficult texts. Journal of Adolescent & Adult Literacy 62 (5).

Martin-Beltrán, M., Tigert, J.M., Peercy, M.M. & Silverman, R.D. (2017) Using digital texts vs. paper texts to read together: Insights into engagement and mediation of literacy practices among linguistically diverse students. International journal of educational research 82.

Parkhurst, H.B. (2012) The case of the missing male reader: implications of genderlect and the reality principle. American Secondary Education 41 (1).

Smith, M. & Wilhelm, J.D. (2004)”I just like being good at it”: The importance of competence in the literate lives of young men. Journal of Adolescent & Adult Literacy 47 (6).

Wolf, M. (2019) Silmäilystä on tullut normaali tapa lukea – ja se mullistaa yhteiskuntamme. Tommi Kakko (suom.) Niin ja näin 2019 (1).